dinsdag 21 februari 2012

De Groene Munt: Klassieke uitdagingen

Goed Gevoel (april 2008)

‘Problemen bestaan niet, alleen uitdagingen’ zei eens een hoofdredactrice. Als ik over een uitdaging wil nadenken, ga ik nogal eens impulsief op mijn eentje lekker eten. Niemand kan mij dan uit mijn gedachten halen wegens onbereikbaar en ik ben hypergeconcentreerd omdat mijn zintuigen op scherp staan. Ik nader Diest waar ik een tafel heb gereserveerd in De Groene Munt. Diest is tijdens de week een beetje uitgestorven. Er is een eenpersoonstafel voor mij gedekt in de patio. Vooraan zit nog een gezelschap van 6 personen. Ideaal om genietend te mediteren. Het interieur is van het Engelse type, moderne chique. Beige en grijze tinten overheersen. Op de achtergrond hoor ik stijlvolle lounge muziek.
Ik ben aangenaam verrast over de all-in menuformules en bestel dan ook het viergangen fijnproevers menu (€77 incl. glas champagne, aangepaste wijnen en mokka). De huischampagne is een zeer fijn parelende Henri Bandoin, vergezeld van drie hapjes. Hierna volgen twee originele interpretaties van klassieke voorgerechten. Het eerste is het ‘Flinterdun gesneden hertenkalf, krullen van gerookte ganzenlever, parmezaan en gebrande pijnboompitten met compote van vijgen’. Om vlees flinterdun te snijden, is het best zo koud mogelijk maar dat wil nog niet zeggen dat het ook ijskoud moet worden geserveerd. De vijgencompote is overbodig omdat er ook perfect gerijpte verse vijgen op het bord liggen en er nog eens notenbrood met vijgen wordt bij geserveerd. Deze hapering wordt volledig goedgemaakt door het tweede voorgerecht: een ‘Soufflé van kingkrab en gambastaartjes in witloofsoep met truffelroom’. Het gerecht heeft een perfecte, subtiele smaakintegratie. Alleen zie ik geen soufflé maar wel een quenelle van kingkrab in de witloofsoep. Op de rand van mijn bord ligt nog een flink stuk kingkrabpoot. Hierna krijg ik een hedendaagse trou Normand geserveerd: een tamarillosorbet (boomtomaat) met champagne.
Het hoofdgerecht is een klassiek gerecht dat modieus wordt gepresenteerd, ‘Fazantfilet in waaier, mousseline van knolselder, bosweelde met cantharellen en girollen, veenbessen, wildjus met lavakruid’. Dit is eigenlijk per definitie een zwaar gerecht, maar hier blijft het licht. De fazant is mals en sappig. Voor de volledigheid: lavakruid is een foute benaming. Het moet eigenlijk lavas of maggikruid zijn.
Als witte wijn wordt een Bourgondische Auvigue 2005 geschonken en als rode wijn een Salcheto 2004 uit Montepulciano. Twee klasse wijnen, alleen moet de Salcheto vroeger worden opengedaan, zo niet is er bijna geen smaak. Er wordt rijkelijk geschonken, zodat ik voor de verkeersveiligheid in het algemeen en mijn eigen lijfsbehoud in het bijzonder tweemaal dien te weigeren.
Als dessert is er nog een ‘IJsgekoelde chocoladedôme met hazelnootijsroom en gekonfijte kastanjes’. Een mooie triptiek, vooral de gekonfijte kastanjes zijn heerlijk. Bij de mokka komt een perfecte mini crème brûlée. Ik geef mij over. Ik kan bijna niet geloven dat dit festijn slechts €77 kost.

Conclusie: Moderne interpretaties van klassieke gerechten met een zeer mooie prijs-kwaliteitverhouding.

Eten: 9/10
Bediening: 9/10
Comfort: 8/10

Globale beoordeling: **** (prima restaurant dat ver boven het gezondheidsgemiddelde uitsteekt)

Type: restaurant
Keuken: Frans
Specialiteit: gastronomisch

De Groene Munt
Veemarkt 2
3290 Diest
013 66 68 33
info@degroenemunt.be
www.degroenemunt.be

Dit artikel was voorzien voor het Goed Gevoel nummer van april 2008 (mijn derde voor Goed Gevoel), maar het is nooit gepubliceerd geworden na het plotse aborteren van de editie 2009 van de Gezond Genieten Restogids van Goed Gevoel. Ik was op dat moment al in De Groene Munt gaan eten. Ik heb dit artikel mordicus geschreven en via de editor van De Persgroep gefiled, om erna mijn onkosten te kunnen indienen. Na veel vijven en zessen heb ik uiteindelijk mijn geld gezien. De publicatie heeft dus, ondanks dat ik er voor betaald ben geweest, nooit plaatsgevonden. Vandaar ook dat er geen foto's van bestaan. Bart Bikt! heeft dus bij deze (op kosten van De Persgroep) de primeur!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten