maandag 28 september 2015

Faculty Club: Proffenkantine

LET OP: dit restaurant is van naam veranderd en heet nu Cum Laude!

Foto: Bart Billen


GOESTING nr. 5 (woensdag 1/7/2015)

Het Leuvense Groot Begijnhof behoort tot het Unesco werelderfgoed en is eigendom van de KUL. In het convent van Chièvres en de infirmerie, respectievelijk uit de 16de en 13de eeuw, is de Faculty Club gevestigd. Hier organiseert de universiteit haar recepties, banketten en seminaries. Er is ook een à la carte restaurant met een fantastisch terras in de binnentuin. Laat ik nu net naar dat laatste op zoek zijn. Ik kom er op een woensdagmiddag vrij laat toe. Parkeren is echt geen probleem want ik heb bij het reserveren een code voor de, vóór het restaurant gelegen, openluchtparking gekregen. Dames laten best hun Louboutins thuis want anders breken ze ongetwijfeld hun enkels op de in het begijnhof alomtegenwoordige hobbelige kasseien. Ik neem plaats onder de luxueuze parasols, met ingebouwde verwarming, die het hele terras bedekken. Bij een glas modale de Castellane brut champagne (€ 9,50) hoor ik hoe aan de tafel naast mij wordt beslist wie er 's anderendaags aan de bankettafel van de rector zal mogen plaatsnemen naar aanleiding van de uitreiking van een eredoctoraat aan Ban Ki-moon. Het risottokroketje met chorizo en de tartaar met een emulsie van eigeel op een rond stukje pompernikkel als amuses zijn echter zeer geslaagd. De ober komt een voor- en hoofdgerechtsuggestie voorstellen. Ze bekoren mij beiden en dus aarzel ik niet. Als suggestievoorgerecht worden mij drie overlangs doorgesneden, à la plancha gegrilde, langoustinestaarten met zachte chilipeperolie en gekonfijte blokjes tomaat met sjalot (€ 32) geserveerd. Het zijn prachtexemplaren en ze zijn minimaal gegrild zodat ze een sappige beet hebben. De saus, die per geluk onder de langoustinepantsers ligt, bevat als hoofdingrediënt sojasaus en de umami smaak hiervan 'kills' de lichtzoete, zachte langoustinesmaak totaal. Daar blijf ik dan ook af. Dit is al bij al een geslaagd gerecht, maar ik ben de mening toegedaan dat € 32 voor drie langoustines toch wel echt heel veel is. Ik drink hierbij een glas correcte Palena 2014 (€ 6,40), een Chileense sauvignon blanc. Het suggestiehoofdgerecht is een stuk zacht gegaarde jonge tarbot met gebakken aardappelen, asperges, auberginecrème en blanke botersaus afgewerkt met bieslook (€ 42). Ik schrik want het stuk tarbot dat op mijn bord ligt is echt wel klein. Voor € 42 had dit dubbel zo groot mogen zijn. Dat neemt niet weg dat de gaartijd tot op de seconde perfect is getimed. Als ik de tarbotfilet uit elkaar trekt, heeft het visvlees een glazige, glanzende hoedanigheid. Ook de cilindervormig uitgestoken gebakken aardappelen zijn perfect gaar, idem met de rechtopstaande, dikke stukjes asperge. Wat de auberginecrème en het verloren gelopen stukje babyartisjok op mijn bord doen is een raadsel. De blanke botersaus (ook wel beurre Nantais genoemd omdat Clémence Lefeuvre het recept in de buurt van Nantes aan de Loire heeft ontwikkeld) is echt wel volgens de regels van de kunst gemaakt. Ik heb nog honger en bestel dan ook nog een kaasbord (€ 13) met brillat-savarin, petit chaource, époisses en pas de bleu. Daarmee kan ik dan ook het halfje chablis premier cru Les Vaillons 2012 van Billaud-Simon (€ 24 of slechts 1,8 maal de inkoopprijs) uitkuisen. Als dessert laat ik nog verse frambozen met frambozensorbet, mousse van witte chocolade, frambozen spongecake en gel van rood fruit (€ 13) aanrukken. Het is een mooie, lekkere compositie maar de prijssetting is andermaal veel te hoog. Ik bestel hierbij een glas La Perle d'Arche 2007 (€ 10 per glas), een schitterende sauternes voor geen geld. Bij een ristretto (€ 6!) maak ik mij de bedenking dat de rekening van € 174,90 veel en veel te hoog is. Dit komt vooral door de hoge prijssetting van de gerechten. De wijnen zijn hier eerder een koopje. Waarschijnlijk zal de respons op deze kritiek zijn dat klagers en zagers, zoals uw dienaar, best naar de Alma gaan zodat de proffen rustig kunnen lunchen.

Conclusie: Zonder twijfel het mooiste Leuvense tuinterras, maar de prijzen van de gerechten zijn astronomisch. Wel mooie prijskwaliteitverhouding voor de wijn.

Eten: 7/10
Bediening: 8/10
Comfort: 7/10

Globale beoordeling: *** (goed)

Type: restaurant
Keuken: Frans
Specialiteit: gastronomisch
BTW-bon: tjek
Wi-Fi: tjek

Faculty Club
Groot Begijnhof 14
3000 Leuven
016 32 95 00
info@facultyclub.be
www.facultyclub.be
 
Ja, wat kan ik hier over zeggen? Werkelijk alles staat nu eens in het artikel. Of toch niet. Dit is het eerste restaurant in België dat ik tegenkom dat de allergenenwetgeving volledig naleeft. Er staan in totaal veertien (14!) verschillende symbolen van potentiële allergenen in de legende op de kaart. (Klik op de foto om de legende leesbaar te maken)




Seeing is believing



Tartaar met een emulsie van eigeel op een rond stukje pompernikkel
en risottokroketje met chorizo als amuses



À la plancha gegrilde, langoustinestaarten met zachte chilipeperolie en gekonfijte blokjes tomaat met sjalot (let op de sojasaus onder de langoustinepantsers die niet is aangekondigd)



Zacht gegaarde jonge tarbot met gebakken aardappelen, asperges, auberginecrème
en blanke botersaus afgewerkt met bieslook (let op de fantastische cuisson van de vis)



Kaasbord met v.l.n.r. brillat-savarin, petit chaource, époisses en pas de bleu


Verse frambozen met frambozensorbet, mousse van witte chocolade, frambozen spongecake,
gel van rood fruit en La Perle d'Arche 2007: een schitterende sauternes



Ristretto met mignardises

Geen opmerkingen:

Een reactie posten