zondag 15 februari 2015

DE KREBBE: Omelet met frieten

LET OP: deze brasserie is overgenomen!

Foto: Johan Martens


ZONE02/ nr. 198 (woensdag 29/10/2008)

‘Bestaat dat wel in het Brusselse, een restaurant met omelet op de kaart?’ Deze pertinente vraag stelt Junior mij omdat hij doorheen de jaren op reis in Frankrijk altijd dit, op het eerste zicht, simpele gerecht heeft weten te appreciëren. Wie zoekt, die vindt. Zo komt het dat we op een woensdagmiddag binnengaan in DE KREBBE. De naam verwijst naar de boerderij die hier in de 18de eeuw stond. Sinds 1994 heeft Henri Lecroat, in een vorig leven ober in La Taverne du Passage, deze taverne fasegewijs uitgebouwd tot een degelijke brasserie. Het straatterras werd met een veranda overdekt en is nu de eetzaal. De gemiddelde leeftijd van het cliënteel zit, samen met dat van de appartementbewoners in de buurt, duidelijk in stijgende lijn. Om te beginnen neemt mijn erfgenaam scampi (€15), tegenwoordig hét succesnummer in het brasseriewezen. Ik kies daarentegen voor het meest excentrieke en originele voorgerecht van de kaart: lamszwezerik en –tong met rozijnen in een bladerdeegje (€15). Hierbij bestellen we een Coca Cola (€2) voor hem en voor mij een pot Lyonnais met pinoit noir reserve du domaine Gustave Lorentz (€17) erin. Een rosé uit de Alsace die zo donker is dat het bijna rode wijn lijkt. Wijnen uit de Alsace blijken de huisspecialiteit, omdat ‘de patron die zo graag drinkt’ verklaart de ober. Deze rosé heeft een aangename neus en ik smaak vooral rijp rood fruit. De scampi zijn, zoals het hoort, ontdaan van hun darmkanaal en nog iets glazig binnenin. ‘Op de wijze van DE KREBBE’ betekent dat ze met een mosterdsaus en spekjes zijn bereid. Mooie contrasterende smaken. Ik heb nog nooit lamszwezerik en –tong gegeten. Vermits ze op zich wat flauw smaken, wordt hier geopteerd om in de saus rozijnen te verwerken, hetgeen echter een te overheersende zoete smaak geeft. Dit had subtieler mogen zijn. De boerenomelet (€10) met frieten (€3 suppl.) is van het niveau van die in een Frans café des routiers. Ze is gevuld met spek, kaas, tomaat en champignons, maar ook met wortel, courgette en groene bonen. Dat is juist het plezante aan een boerenomelet, de chef kan er naar believen groenten uit de moestuin in verwerken. Ze is echter niet dichtgevouwen of opgerold, maar zodanig gebakken dat ze in het midden nog iets nat is en hartig aan de rand. Er komt een potje met saus, op basis van Aceto Balsamico, bij. Van mijn kant eet ik een perfect saignant gebakken 'onglet à l’echalotte' (€17). De frieten zijn dik en plat, van het huisgemaakte type. Ik vraag mij alleen af vanwaar de manie van chef Michel Rillaert komt om op ieder bord een stuk tropisch fruit te willen leggen. We delen als dessert ‘crêpes comédie Française’ (€11) die door de ober in de zaal met veel spektakel wordt bereid en geflambeerd. Bij de koffie krijg ik een citroenjenever aangeboden. Ik kan werkelijk geen pap meer zeggen. We ronden de rekening van €99,90 vanzelfsprekend af en rijden met nostalgische gedachten aan La douce France terug naar huis.

Conclusie: Traditionele gerechten uit de brasseriekeuken. Zelfs omelet met frieten staat op de kaart, een lekkere overigens.

Eten: 7/10
Bediening: 8/10
Comfort: 7/10

Globale beoordeling: *** (goed)

Type: brasserie
Keuken: Belgisch-Frans
Specialiteit: -

De Krebbe
Brigade Pironlaan 35
1080 Sint-Jans-Molenbeek
02 410 49 40
www.dekrebbe.be
 
Ondekt tijdens mijn 'Woontour 4: van Neerpede tot Midi' die ik gids voor 'Wonen in Brussel'. Werd echter in 2009 overgenomen door dhr. Vandenbranden. De chef was er toen al een tijdje niet meer. Is in 2011 in de Michelingids verschenen. In 2015 is deze vermelding door Michelin echter vervangen door 'La Queue de vache' iets verder op.
Ik ben er nog eens geweest met een aantal mededeelnemers van de door Stefan Moens gegidste Brukselbinnenstebuiten zomerwandeling 'Bellevue artistique in Molenbeek' op zaterdag 4 augustus 2012. Ik heb er toen een tartaar gegeten en die was gewoonweg perfect. Ik heb dat gerecht dan ook opgenomen in mijn lijst 'Favorite dishes' in de rechterkolom van deze blog.


Dit is dus een tartaar by the book. Deze plateau met benodigheden wordt erbij geleverd.


Wat kwam er zoal op tafel bij mijn disgenoten?
Om te beginnen at Madame mosselen. PS: let op het degoutante 'gebakken lucht' stokbrood op de voorgrond.


Daarnaast koos iemand anders voor toast champignon.


En nog iemand anders onglet.


Maar ook tomaat garnaal.


Opmerkelijk is dat het mogelijk is om hierbij een Rodenbach Grand Cru te drinken, hetgeen zeer zeldzaam is in Brussel.


Als dessert had ik een flan caramel in het huis gemaakt. Heel goed, maar die van 'La Laguna' is beter.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten