maandag 16 februari 2015

Caprice de Phil: The machine that goes 'PING'!

LET OP: dit restaurant bestaat niet meer!

Foto: Johan Martens


ZONE02/ nr. 198 (woensdag 29/10/2008)

Ik heb mijn goede copain Niels nog nooit zo gelukkig gezien. Blijkt dat hij een nieuwe vriendin heeft. Het spreekt voor zich dat we dat moeten vieren. Hiervoor gaan we samen met Veronica naar Caprice de Phil. Dit restaurant in het centrum van La Hulpe zal toch niet echt een bevlieging van chef Philippe en gastvrouw Ségolène Jouveneaux zijn? We rijden de poort binnen en parkeren ons op de, mooi in de tuin geïntegreerde, parking. Bij het binnenkomen, valt de gigantische koperen espressomachine op de toog op. We krijgen een tafel met zicht op de open keuken, waar de werkzaamheden al volop bezig zijn. Er zijn opvallend weinig klanten. Het is lang geleden dat ik nog eens gepingd ben in een restaurant, maar hier is het van de eerste minuut prijs. Een microgolfoven staat centraal in de open keuken en dat zullen we geweten hebben. Hij wordt continu gebruikt en het geping is storend. Voor het overige heeft deze zaak een dikke laag patina omdat veel van de originele structuur van het gebouw intact is gelaten. De inrichting is zeer sfeervol en warm in roos en grijs taupe. Met een aperitief van het huis (€8), schuimwijn met een tikje armagnac, klink ik op de toekomst van de love birds. Veronica is vegetariër en kiest als voorgerecht voor ‘crotin de Chavignol à la moutarde et au roquefort’ (€12). De geitenkaas smaakt mild, maar is te groot. Eentonigheid dreigt om de hoek. Niels en ik eten ‘ravioles de foie gras d’oie maison’ (€14). Duidelijk een signature dish dat gekenmerkt wordt door zijn zachte smaak en korrelige structuur van de ganzenlever. Alleen spijtig dat het gerecht onze tafel lauw bereikt. We drinken hierbij een passend glas Jurançon (€4). Veronica is al begonnen aan de Domaine des Valanges 2007 (€30), een Saint Veran uit Bourgogne. Een uitstekende wijn die ons allemaal goed bevalt. Mijn hoofdgerecht is een ‘cabillaud royal, moutarde à l’ancienne’ (€23). Een mooi gerecht met een kraakverse grote moot kabeljauw die perfect is gegaard. Hierbij komen tonnetjesaardappelen, courgettes en prei. Niels zijn ‘pavé de thon grillé’ (€23,50) is werkelijk mi cuit en de bearnaise is by the book. Alleen heeft hij exact hetzelfde groenteassortiment als ik, dat trouwens ook terug te vinden is in Veronica haar tagliatelle met boschampignons (€15). Opnieuw moeten we tot onze spijt vaststellen dat de gerechten lauw op tafel komen. We kunnen ons net bedwingen om te vragen of ze misschien even in de microgolfoven kunnen worden opgewarmd. Zonde. Wat de desserts betreft kunnen we kort zijn. De ‘coupe Bourguignonne’ (€8), cassis sorbet en crème de cassis, is origineel. De ‘fondant au chocolat’ (€9) is ingezakt en van de ‘tarte aux pommes flambées’ (€9) zijn de randen verbrand. Veronica certificeert met haar Italiaanse wortels de espresso (€2,70) als authentiek. Tot slot moet ik expliciet naar een BTW-briefje vragen bij de rekening (€200,90). Ook dat is voor mij lang geleden. Zou dit dan toch een bevlieging van Phil zijn?

Conclusie: Perfecte gaartijden maar de gerechten komen lauw op tafel ondanks een veel gebruikte microgolgoven.

Eten: 6/10
Bediening: 7/10
Comfort: 8/10

Globale beoordeling: *** (goed)

Type: brasserie
Keuken: Frans
Specialiteit: -

Caprice de Phil
Avenue Reine Astrid 81
1310 La hulpe
02 653 79 99
www.capricedephil.be
 
Voorlaatste stop op mijn toer van drie maanden door Waals-Brabant. De titel komt uit de 'Hospital Sketch' van Monty Python.
BTW: het concept van het 'gepingd' worden heeft mij deze job bezorgd. Dat was de opvallende gimmick in mijn sollicitatie-artikel over 'Le Pré Salé'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten