dinsdag 6 januari 2015

In de Patattezak: Bij Pee Klak

Foto: Johan Martens


ZONE02/ nr. 185 (woensdag 9/4/2008)

Wat kunnen we qua quality time zoal doen op een regenachtige woensdagnamiddag? ‘Naar de bioscoop gaan’ oordeelt Junior. Oké, maar we moeten wel eerst eten. Nu weet ik uit ervaring dat ik op zo’n moment moet opletten, want voor hetzelfde geld ben ik binnen het half uur een vette bek aan het scoren in de Quick van Bruparck. Al nadenkend over een gezond alternatief krijg ik een flashback van mijn studententijd in de eerste helft van de jaren ’80. Als we vanuit de VUB-campus Etterbeek naar een TD op de campus Jette gingen, was het een traditie om eerst een spaghetti te gaan eten In de Patattezak beter gekend als 'Bij Pee Klak'. Kwestie van een goede fond te leggen. Kinepolis ligt op vijf minuten rijden daar vandaan. Snel even tickets nemen via de Kinepoliswebsite en we zitten net na de grote rush aan tafel. Reserveren is immers onmogelijk. Vandaar dat er dagelijks rijen mensen op straat staan aan te schuiven ondanks het feit dat er op het eerste verdiep een doorsteek is gemaakt naar het huis ernaast. De muziek staat opmerkelijk luid. Het interieur is al 30 jaar hetzelfde. De muren zijn behangen met jutte patattenzakken en oude filmaffiches. Het is een bruin café avant la lettre. De patron heeft nog altijd een klak op, alleen is hij 25 jaar ouder geworden.
Junior neemt de spaghetti Bolognese (€8), ik de spaghetti met zeevruchten (€14,80). Hierbij drinkt hij een cola (€1,8), ik een halfje cuvee Georges Duboeuf blanc (€7,20). Tot zijn verbijstering blijkt het om Pepsi Cola te gaan, wat echter logisch is want de brouwerij van Haacht levert hier en vermits Haacht de Belgische licentie voor Pepsi heeft… Mijn halfje wit is een pretentieloze doordrinkwijn tegen een heel lage prijs.
De spaghetti Bolognese is een echte Belgische studentenspaghetti. Perfect al dente gekookte capellini pasta met een tomatensaus waarin ook ajuin, wortel, gehakt en laurier zit. Jan Van Rompaey beweert dat het ware geheim van de saus in de suiker zit die de chef eraan zou toevoegen. Zoals het bij een studentenspaghetti hoort, ligt er op de saus een hoopje geraspte Gruyèrekaas te smelten. Op iedere tafel staat een fles olijfolie met gedroogde chilipepers om de pikantheidsgraad te regelen. Extra kaas (€2,80) en saus (€4,60) kunnen worden bijbesteld.
In mijn spaghetti met zeevruchten zitten uitgedroogde calmares, geen scampi maar roze garnalen en venusschelpen. Enkel venusschelpen ware beter geweest. Hierover komt een tomatensaus met ajuin, wortel en gehakte peterselie. Mijn bompa was een schoenmaker, ik had het dus moeten weten van die leest. Volgende keer neem ik zoals vroeger opnieuw een spaghetti Bolognese, misschien wel een maxi (€10,8).
Het is ondertussen al 14u15 en we moeten dringend doorrijden naar Kinepolis. We laten dan ook het ijs à la tartuffo, Milanaise en Napolitaine links liggen. Nog een geluk dat de rekening maar €33,60 bedraagt want er kan alleen contant worden betaald. Ik kom juist toe dankzij Junior zijn zakgeld.
Conclusie: Na dertig jaar nog steeds de beste studentenspaghetti bolognese in het Brusselse.

Eten: 7/10
Bediening: 7/10
Comfort: 5/10

Globale beoordeling: *** (goed)

Type: eethuis
Keuken: Belgisch
Specialiteit: pasta

In de Patattezak
Oude Mechelsestraat 48
1853 Strombeek-Bever
02 267 52 52
www.facebook.com/In-de-Patattezak-Pee-Klak-456677344405577

OMG, heb ik mij hier in de gedrukte tekst een fout gemaakt zeg. Bij de door tijdsgebrek niet geproefde desserts ging ik ervan uit dat ze industrieel waren. Quod non. Ik heb ze erna geproefd en het zijn ingekochte artisanale desserts die echt de moeite zijn. Mijn excuses.
Alle commentaren op de ZONE02/ website zijn positief. 'The waiting is the hardest part' zoals Sarah stelt. Degene met onvoldoende karakter kunnen ernaast in het overloop eetcafé hun frustratie gaan verhappen in erzatz.
--------------------------------------------------------------------------------

Sarah - 17/12/14 14:18 4/5 Spaghetti bolognaise is er heerlijk, niet duur, en je krijgt er royale porties. Mensen die van plan zijn om te gaan, hou wel rekening met de lange wachttijden. Het is er vaak héél lang wachten buiten (in de kou) om binnen te kunnen. Reken op 20 minuten. Eens je een tafel hebt, duurt nog eens 30 minuten of langer tot je je bordje spaghetti kan verorberen.
--------------------------------------------------------------------------------

Pit - 15/01/14 18:19 5/5 So goed ;) Maxi portion :)

--------------------------------------------------------------------------------

Gilles - 15/01/14 18:17 5/5 Best Spaghetti Ever!!!

In het voorjaar 2013 ben ik er ettelijke keren geweest na mijn dagelijks bezoek aan Madame die toen bijna permanent gehospitaliseerd was in het UZ Jette. Ik at er meestal de spaghetti bolognaise.


Natuurlijk op smaak gebracht met de olijfolie met gedroogde chilipepers.


Dan wel de spaghetti veggie.


Of de spaghetti hesp en kaas. (sorry voor de slecht belichte foto, beneden aan de trap is het echt donker).

Hierbij hoort een hoppige pint Adler (ik zou niet weten waar ze dit bier met Duitse perceptie van Brouwerij Haacht nog schenken).


En als dessert at ik regelmatig de wel degelijk artisanale Milanaise.


Of een Napolitaine.


Dan wel een tartuffo (ja, dat was ook die keer aan de trap).


Geen opmerkingen:

Een reactie posten