Goed Gevoel (februari 2008)
Als we thuis op een luie zondagmiddag conviviaal willen gaan eten, dan rijden we naar restaurant Spork in Zolder. Gastheer Johan Cox is 27 jaar geleden in the middle of nowhere begonnen met een café. Later werd het omgebouwd tot het eerste Belgium Beer Café, waar (toen nog) Interbrew zijn concept aan de praktijk kon toetsen en finetunen, alvorens het overal ter wereld te gaan inplanten. Ondertussen werd er, op vraag van zakenmensen van het nabijgelegen bedrijventerrein, ’s middags door zus Kristina een dagschotel bereid. Dit alles is een beetje uit de hand gelopen, want er volgde uitbreiding na uitbreiding en nog steeds is er plaats te kort. Momenteel is Spork the place to be van Limburg en omstreken. Je struikelt er over de BV’s, politici en captains of industry.
Als we er aankomen is er wonder boven wonder nog een tafel vrij. Anders hadden we aperitievend aan de bar moeten wachten, want reserveren kan niet. Er zijn zes gezellige eetruimtes ingericht in verschillende thema’s zoals een lounge-, terras-, bier-, sport- en zeilthema. Rondom ons zitten zeer diverse gezelschappen: van gezinnen, over oudere koppels waarvan de kinderen al de deur uit zijn, tot vriendenklieken.
Als voorgerecht kiezen junior en ik voor de ‘Bosduivensoep’ (€7) van de suggestiekaart. Mijn madame slaat het voorgerecht over want zij gaat voor de ‘Spaghetti op ’t plein’ (€29,50) als hoofdgerecht, blijkbaar een plat consistant. Wij bestellen de ‘Tonijnsteak met pasta’ (€22,50).
De bosduivensoep is meteen een voltreffer. Het is een smaakrijke bouillon met wel zeven soorten in brunoise gesneden groenten en heel veel malse stukjes duif erin.
De hoofdgerechten dan. De borden zijn gigantisch groot, wat tegenwoordig nogal modieus is in culinaire middens. Wat echter nooit voorkomt is dat die overgedimensioneerde borden ook vol liggen. Hier is dat zonder uitzondering het geval! Er is iemand tegenover mij die pleinvrees krijgt als ze de porseleinen schuit ziet die in Bretagne wordt gebruikt om pantsers van schaaldieren in te dumpen. Deze is volgestort met in de pan getoaste spaghetti met stukken vis, calamares en gamba’s. Erbovenop ligt dan nog eens een halve kreeft, vandaar de kreeftenslab. We laten haar met rust als ze stilletjes in trance raakt bij de dissectie van de kreeft.
De tonijnsteak is kraakvers en perfect saignant gegrild. Ernaast ligt een berg tagliatelle met gestoofde verse groeten. De dominante grillsmaak is heerlijk. Je kunt je afvragen vanwaar de hoge kwaliteit van visproducten op zowat 200 km van de kust? Welnu, Spork heeft een preferentiële relatie met visgroothandel Vandermaesen dat 500 m verder is gelegen. Bij dit alles drinken we de witte huiswijn: Domaine Capairou, een correcte chardonnay uit de Langue d’Oc (€19).
De dessertkaart laten we links liggen want die is niet veel soeps. Logisch eigenlijk, niemand krijgt hier nog een dessert op. Voor dit familiaal bacchanaal betalen we €40 per persoon.
Tot volgende zondag!
Conclusie: Om systematisch ieder weekend met een vriendenkliek bijeen te komen en 'thirthy something'-gewijs de middag door te brengen.
Eten: 8/10
Bediening: 8/10
Comfort: 7/10
Globale beoordeling: **** (prima restaurant dat ver boven het gezondheidsgemiddelde uitsteekt)
Type: restaurant
Keuken: Vlaams-Belgisch
Specialiteit: bistrokeuken
Spork
Gildenstraat 1
3550 Zolder
011 42 41 61
info@spork.be
www.spork.be
Dit artikel is het eerste artikel van mij dat exclusief voor Goed Gevoel is geschreven. Er waren al eerder ZONE02/ artikels van mij overgenomen in Goed Gevoel. Het was de bedoeling om de editie 2009 van de Gezond Genieten Restogids van Goed Gevoel uit te bouwen tot een volwaardige gids. Normaal zou die als bijlage bij het Goed Gevoel nummer van oktober 2008 hebben moeten zitten. Ik was gevraagd door de redactie van Goed Gevoel om de artikels van Brussel, Vlaams-Brabant en Limburg voor mijn rekening te nemen. De facto kwam dit neer op het recenseren van in totaal twaalf restaurants in Limburg en Vlaams-Brabant buiten ZONE02/ tussen november 2007 en oktober 2008. Eén restaurant per maand dus. Dit artikel is ook in het Goed Gevoel nummer van februari 2008 verschenen en zou dus in oktober in de Gezond Genieten Restogids worden hernomen. Ik was naast Spork ook al in twee andere restaurants gaan eten tot dit laconiek mailtje binnenkwam:
Subject: Helaas...restogids geschrapt
Lieve mensen,
Gisteren bereikte me niet zo heuglijk nieuws: er komt helaas geen 2de
editie van de GG restogids. Blijkbaar heeft het gidsje niet het
succes gehad waar De Persgroep op hoopte. In die zin: de verkoop was
prima, maar de gids heeft (onder meer omdat er geen reclame in stond)
zoveel gekost dat ze er geen winst aan hebben overgehouden. Met als
gevolg dat er dus geen 2de komt. Zo gaat dat hier...
Met deze wil ik jullie nog eens bedanken voor de fijne samenwerking
en iedereen alvast een spetterend eindejaar toewensen.
Veel groetjes en graag tot een volgende.
Game over, no new balls. De twee andere artikels zijn nooit gepubliceerd. Na veel vijven en zessen ben ik er wel voor betaald geweest. Erna zijn er ook nog een paar ZONE02/ artikels van mij in Goed Gevoel overgenomen.
De titel is de originele titel met de vermelding 'in Limburg' die niet werd weerhouden door de Goed Gevoel redactie.
Vermits er niets op de Goed Gevoel website is terug te vinden van dit artikel heb ik foto's van de foto's op papier moeten nemen. Vandaar de flou artistique. 'Sorry Wout'.
Eigenaar Johan Cox stierf drie jaar later aan pancreaskanker op 12 augustus 2011. Spork zal nooit meer hetzelfde zijn want Johan was echt een charismatisch iemand.
Zo voerde hij rechtstreeks het exclusieve Chianinavlees in. Chianina is het 22 eeuwen oude Etruskisch runderras dat het vlees levert voor de authentieke bistecca alla fiorentina. Als hij een levering T-bone snit van Chianina binnenkreeg om bistecca alla fiorentina te serveren, dan stuurde hij een zeer selectief, uitgelezen gezelschap een SMS met de boodschap dat ze zich naar Spork moesten reppen indien ze satisfection wilden. Johan versneed zelf de bistecca alla fiorentina aan tafel. Hij deed dat met stijl en dat was echt wel een bijzonder moment. Je mocht dat meemaken omdat hij je waardig had geacht een SMS te mogen ontvangen.
Hier nog een foto van de bistecca alla fiorentina (oktober 2009).
Ook waren er de knotsgekke thematische suggestiekaarten die Johan durfde samen te stellen. Zo herinner ik mij levendig de Zuid-Afrikaanse suggestiekaart in juni 2010 naar aanleiding van het WK voetbal aldaar. Drie voor-, drie hoofd- en twee nagerechten alstublieft!
Als voorgerecht bestelde ik de soep van banaan met curry.
Het hoofdgerecht dat ik koos voor de 'op de braai: impala, springbok en blesbok'.
Tot slot at ik er als dessert het ijsje van groene thee.
Tot slot nog dit: Johan kon zijn klanten echt aan hem binden door ze zich speciaal te laten voelen. Zo zette hij voor FT een dubbele portie mosselen (1,5 kg), geserveerd in aluminiumfolie, op de kaart onder de naam 'Mosselen Goldm ... eat' (in deze video opent FT het gerecht dat voor hem werd gecreëerd in het bijzijn van Erwin V. en uw dienaar) voor slechts €35. Een koopje. De foto hieronder is genomen in augustus 2013, Johan was toen al twee jaar overleden en het deed plezier dat het nog steeds op de kaart stond.
Sindsdien ben ik er niet meer geweest. De leegte die Johan naliet is te groot.
'Ik mis u Johan!'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten